Månadens köp maj 2020

Månadens köp till utdelningsportföljen: Bahnhof, Realty Income, Northwest Healthcare Properties, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden, Ferronordic, Ocean Yield och Intrum.


I maj blev det en hel del köp, de flesta i början på månaden.

Utdelningsportföljen

Bahnhof

Bahnhof är ett nytt innehav i portföljen. Jag köpte 304 aktier dagen innan rapport till kursen 25,65 kr och direktavkastningen 2,34%. Direktavkastningen är ganska låg, men det är ett stabilt bolag som växer ca 15% per år, så det tycker jag är okej.

På grund av det höga courtaget på Spotlight market så bör man köpa ganska många aktier för att courtaget inte ska bli för stor andel. För att komma ned till det lägsta procentuella courtaget på Avanza (på mini) så måste man handla för cirka 8000 kronor, vilket jag också gjorde.

Realty Income

Det blev också ytterligare 7 aktier i Realty Income till kursen 53,42 usd vilket motsvarar en direktavkastning på 5,23% vilket jag tycker är fantastiskt for ett bolag som Realty Income.

NorthWest Healthcare Properties

Det blev även ett köp av 43 aktier i kanadensiska NorthWest Healthcare Properties till kursen 9,44 cad. Direktavkastning blir då 8,47% vilket jag tycker är bra för ett bolag med en såpass stabil nisch. De är relativt högt skuldsatta, men det har blivit bättre den senaste tiden och det är något som de fortsätter att arbeta med.

SBB

Jag har passat på att fylla på innehavet i SBB med ytterligare 76 aktier i samband med den senaste tidens oroligheter. Detta gjordes till genomsnittskursen 15,43 kr vilket ger en direktavkastning på 3,89%.




De sista tre köpen till utdelningsportföljen är lite av bottenfisken. Med det menar jag att deras framtid är osäkrare jämfört med ovanstående bolag, men deras aktiekurser har också fallit mer. Som lägst har deras aktiekurser varit halverade jämfört med årsskiftet.

Intrum

Intrum kan få det tufft den närmsta tiden, men jag tycker att mycket är inprisat i aktiekursen. Därför utökade jag mitt innehav med 10 aktier till genomsnittskursen 115,5 kr och direktavkastningen 9,54%. 

Ferronordic

Ferronordic är ett annat bolag som har haft det tufft på börsen i år med en halvering av aktiekursen sedan årsskiftet. Dock har vi sett en kraftig återhämtning i maj, så det här köpet blev bra på kort sikt också. Jag köpte 6 aktier för 95,2 kr styck i början av maj.

Ocean Yield

Ocean Yield hade en del problem redan innan Corona, och det har ju inte precis hjälpt. Problemen med FPSOn kvarstår och det lär inte vara så många som köper nya fartyg just nu, men samtidigt så är nästan alla av deras 68 fartyg uthyrda på långa kontrakt så de är inte lika beroende av nyförsäljning. Bolaget handlas nu till P/B på cirka 0,5. Jag köpte 20 aktier för 22 norska kronor styck.

Investmentbolagsportföljen

Jag har också fyllt på lite i både Investor och Svolder som jag tycker har en attraktiv substansrabatt just nu.

Kommentarer