Min strategi

Ett schackbräde.

“If you fail to plan, you plan to fail.” - Benjamin Franklin

Min strategi är att köpa stabila utdelningsbolag och investmentbolag och att sedan äga dem länge. Det är både svenska och utländska bolag, högutdelande och utdelningshöjare.

Jag försöker fokusera på utdelningshöjare, då jag egentligen inte behöver så stort kassaflöde just nu, utan istället i framtiden. Jag är alltid mer eller mindre fullinvesterad. Om jag har likvider så utgör de inte mer än några procent av min portfölj.

Ett citat som jag tycker passar bra in på min strategi är:
“Investing should be more like watching paint dry or watching grass grow. If you want excitement, take $800 and go to Las Vegas.” - Paul Samuelson

Investeringsregler

Investera endast i bolag som jag förstår

Detta är oerhört viktigt, för hur ska man annars kunna ha en egen uppfattning om vad bolaget är värt? När en aktie sjunker kraftigt är det väldigt viktigt att veta varför man har investerat i det bolaget och varför man ska stanna kvar (eller lämna).

Använd inte belåning

Jag tycker inte att det är värt att oroa sig får belåning för någon extra procentenhet i avkastning. Jag har funderat på att belåna lite (kanske 5%) för att öka avkastningen utan att behöva oroa mig för tvångsförsäljningar, men då finns risken att man börjar oroa sig för vilken ränta man behöver betala. En börsnedgång kan pågå i flera år och då kan det vara jobbigt att sitta där med förhöjd ränta.

Sälj sällan

Jag planerar bara att sälja aktier om något fundamentalt ändras för bolaget eller om värderingen skulle bli alldeles för hög. Detta är för att jag inte tror att jag kan tajma marknaden.
Time in market över Market timing.

Om du är osäker, vänta

Som Warren Buffet har sagt:
“The stock market is a no-called-strike game. You don't have to swing at everything -- you can wait for your pitch."
Med det sagt så kan man ju aldrig vara helt säker på vad som kommer hända i framtiden, så det jag menar här är bara att om jag känner mig osäkrare än vanligt så bör jag överväga att vänta. Det kommer alltid att komma fler bra köplägen.

Köp inte i något bolag som väger mer än 10% av portföljen

Många säger att inget bolag ska väga mer än ett visst antal procent av portföljen. Jag förstår den tanken, men tror också att det kan vara negativt för avkastningen att sälja de innehav som går bra. Därför tänker jag inte ha någon sådan regel, utan det jag istället kommer säga är att jag inte kommer köpa ytterligare aktier i bolag som väger mer än 10% av portföljen.

Köp inte i någon branch som väger mer än 20% av portföljen

Samma resonemang som ovan, men gällande hela brancher istället för bolag.

Kommentarer