Månadsrapport maj 2020


Något som är roligt när man är en ny investerare är de procentuella ökningarna man kan få i till exempel utdelningar. Mina utdelningar i maj i år är 220% högre än förra året, även fast en del saknas.

De som skulle ha delat ut men inte gjorde det var Securitas, Ferronordic och Mowi. Om de hade delat ut så hade jag fått ungefär 150 kronor till i maj. Ocean Yield har nu sänkt utdelningen med nästan 75%. De hade antagligen sänkt utan corona, men sänkningen blev kanske lite större på grund av det.

Totalt fick jag i maj 733 kronor i utdelning, vilket kan jämföras med maj 2019 då jag fick 231 kronor.

Hittills i år har jag redan fått 44% mer i utdelningar än hela förra året och prognosen för helåret 2020 jämfört med 2019 är en uppgång på knappt 250%. (3 800 kronor jämfört med 1 100)


Stapeldiagram över utdelningarna månad för månad under 2019 och 2020. (uppdaterat i slutet av maj 2020)



Mina bästa innehav under maj var Ferronordic (+37,4%), Kinnevik (+18,5%) och Latour (+15,2%) och mina sämsta var Ocean Yield (-18,4%), Digital Realty Trust (-1,55%) och Transalta Renewables (-0,97%).


Framöver så vill jag öka upp andelen investmentbolag i portföljen och fortsätta att vikta upp en del bolag i utdelningsportföljen som jag tycker utgör en för liten andel.

Kommentarer