Var kommer mitt nysparande ifrån?

Efter att jag hade skrivit om mina köp i maj så fick jag en fråga från UngGambler på Twitter om var mitt nysparande kommer från. I maj blev det totalt investeringar på cirka 14 000 kr, vilket kan tyckas vara ganska mycket för en student. Något som är värt att notera är att jag i maj köpte för mer än jag brukar göra (i april blev det inga insättningar alls på Avanza). Detta är såklart svårt för en läsare på bloggen att veta då jag precis började skriva här. Normalt så investerar jag cirka 3 000 kr per månad, men det skiljer sig ganska mycket från månad till månad på grund av mina oregelbundna inkomster.

Jag jobbar ibland på helgerna och tjänar på det mellan 0 och 3 000 kr per månad. Under sommaren jobbar jag mer, så då blir inkomsterna lite större. Jag får också utdelningar från mina investeringar. De är inte särskilt stora än, men i maj blev det iallafall 730 kr och hittills i år har jag fått cirka 1 600 kr. Det är de enda "nya" pengarna som kommer in i mitt sparande.

Mina levnadskostnader betalar jag med lån och bidrag från CSN och det är därför jag investerar nästan alla pengar jag tjänar från mitt jobb.

Jag har också en del pengar i fonder som mina föräldrar och mormor och morfar har sparat till mig. Det var från början ca 150 000 kr (dock låg de på ett vanligt värdepapperskonto, så det försvinner kanske 15-20% i skatt). Dessa säljer jag av då och då när jag hittar andra intressanta investeringar. Ett exempel på detta var när jag i maj valde att investera cirka 8000 kr i Bahnhof (det klart största köpet i maj). Då sålde jag av fonder för samma summa. Av dessa fonder återstår ca 85 000 kr. Jag räknar inte med dessa i min portfölj eftersom att jag inte har sparat ihop dem eller bestämt hur de ska investeras. Istället blir det istället uttag från fonderna ibland för att ge mig lite extra att investera. Jag är enormt tacksam att jag de har sparat ihop dessa pengar till mig och givit mig en grund att stå på ekonomiskt.

För att summera så består nysparandet till portföljen i stort sett av lön från mitt extrajobb, utdelningar från mina investeringar och ibland en extrapeng från försäljning av dessa fonder. Så av nysparandet i maj var 8 000 från försäljning av gamla fonder, cirka 2 000 kr från lön, 700 kr från utdelningar och 3 300 kr från likvider som jag hade som väntade på att investeras.

Kommentarer