Månadens köp (+2 sälj) under november 2020

   

Ett glas med pengar som det växer en växt ur.

I november sålde jag faktiskt en del aktier och kunde också jag sätta in 1 000 kr till portföljen. Nu när jag har tagit in fler tillväxtbolag och den delen av portföljen har blivit större, så har jag försökt städa lite i utdelningsportföljen och minska antalet innehav. I november sålde jag EPR properties och Hufvudstaden och jag funderar på att också sälja 3M framöver.

Utdelningsportföljen

Sälj

EPR Properties

EPR har verkligen haft det tufft under pandemin som ägare av bland annat biografer, restauranger och skidanläggningar. Det har också speglats i aktiekursen som sedan mars har pendlat runt -70% och -40% YTD. Så när aktiekursen i slutet av november tog sig upp till 40 dollar så passade jag på att sälja av det sista av mitt innehav.

Aktiekursen kommer antagligen att ligga högre om några år, men jag vet inte hur lång tid det kommer ta och under tiden så gillar jag inte den stora exponeringen mot biografer, som jag inte tror är någon framtidsbranch. Därför tyckte jag att det här var ett bra tillfälle att sälja av och istället skickade jag in pengarna i Digital Realty Trust, som jag tror har en betydligt ljusare framtid.

Aktiekursen för EPR Properties sedan årsskiftet.


Hufvudstaden

Under slutet av juli och början av augusti så köpte jag en del aktie i Hufvudstaden, för att jag tyckte att värderingen var så låg. Hufvudstaden är ett stabilt bolag med fina fastigheter och låga skulder, så jag kunde vänta på en uppvärdering, men samtidigt så kommer de antagligen inte överraska på den positiva sidan heller framöver, så det finns andra bolag som jag är mer intresserad av att äga på lång sikt. Så med en uppgång på cirka 17% så får Hufvudstaden lämna portföljen.

Aktiekursen för Hufvudstaden sedan jag tog in bolaget i sommras.


Köp

Digital Realty Trust

Digital Realty föll cirka 10% i slutet av november, och då passade jag på att sälja av EPR och istället fylla på i Digital Realty. Jag köpte 3 aktier till kursen 135 USD, vilket blir cirka 3 450 kr. Direktavkastningen på den kursen är 3,3%. Efterfrågan på datacenter lär bara öka framöver, så jag tror DLR går en ljus framtid till mötes.

Cibus Nordic

Med pengen från Hufvudstaden så fyllde jag på i Cibus och där jag fick 12 aktier till kursen 158,8 kr. Det ger en direktavkastning på drygt 6%. Det jag gillar med Cibus är deras stabila hyresgäster och den höga direktavkastningen.

Ocean Yield

Jag gjorde också ett mindre köp i Ocean Yield med utdelningarna som kommer in löpande. Det blev 19 aktier till kursen 23,85 NOK.

En glädjande nyhet är att Ocean Yield har bestämt sig för att sälja Connector, ett kabelläggnigsfartyg som företaget har haft problem att hyra ut. Det var långtidsuthyrt fram till början av 2017 och sedan dess har det varit ute på kortare uppdrag, men bolaget har haft en del problem med att hitta kunder. Därför är det nu skönt att de säljer fartyget så att det problemet försvinner framöver.

Tillväxtportföljen

Freja eID Group

Nysparandet på 1 000 kr valde jag att sätta in i tillväxtportföljen och investera i Freja eID Group. Bolaget har en e-legitimation, Freja eID, som man för närvarande kan använda i Sverige, men även andra marknader är på gång. I Sverige är det en konkurrent till BankID, men har en hel del funktioner som inte BankID har. En sådan funktion är att kunna ha en tjänstelegitimation som är separat från ens personliga legitimation, något som inte är möjligt med BankID.

De har tidigare fokuserat på att få in organisationer, så att man faktiskt kan använda legitimationen, och bland kunderna kan man till exempel hitta 1177 vårdguiden, signeringstjänsten Scrive, ATG, Göteborgs universitet samt många kommuner och myndigheter. Nu har de istället gått över till att fokusera på att öka antalet användare och sista september hade de 94 742 användare.

Dock så bedömer jag att risken är ganska hög här, eftersom e-legitimationen ännu inte bringar in särskilt mycket pengar. Men om de lyckas få in fler användare så tror jag att det kan bli riktigt bra. E-legitimation är ju väldigt "sticky", eftersom det är relativt jobbigt att skaffa en ny.

Totalt blev det 18 aktier till kursen 54,3 kronor.

Om du är intresserad av Freja eID så hade de precis en presentation hos aktiespararna som jag tyckte var bra.


Har du köpt eller sålt något den senast tiden?

Kommentarer