Månadens köp december 2020

    

Ett glas med pengar som det växer en växt ur.

I december var det lugnt i portföljen med endast två köp, båda i tillväxtportföljen. Det berodde bland annat på att jag inte inte hade särskilt mycket pengar att spara.

Tillväxtportföljen

Alphabet

Månadens enda aktieköp blev i Alphabet, som jag investerade drygt 1 000 kr i. Nu kanske du undrar hur det fungerade när en aktie kostar ca 15 000 kr. Med tanke på min portföljstorlek så är det lite problematiskt när en enda aktie kostar så mycket, och jag vill gärna sprida ut köpen över tid också. Därför har jag bestämt mig för att använda mig av Avanzas trackers för att investera i Alphabet och Amazon (som också har en väldigt hög aktiekurs). Helst skulle jag vilja köpa faktiska aktier, men eftersom att det inte går så tycker jag att trackers är en bättre lösning än att avstå från dessa bolag. Så tanken är att jag investerar i AVA GOOGLE och AVA AMAZON tills det investerade kapitalet uppgår till aktiekursen, varvid jag säljer trackern och köper en riktig aktie istället.
Ett problem är att det i trackern finns en löpande avgift på 0,1%, men eftersom att det är så små summor så rör det sig bara om mindre än 10 kr om året, så det är inget som jag ligger sömnlös över.

Avanza World Tech by TIN

Jag har under den senaste tiden funderat på att minska risken i tillväxtportföljen genom att ta in fler bolag och öka andelen fonder. Som ett steg i det så investerade jag drygt 1 000 kr i Avanza World Tech by TIN.


Har du köpt eller sålt något den senast tiden?

Kommentarer