Månadsrapport december 2020

Mina portfölj fortsatte att utvecklas positivt under december med en uppgång på 4,69%. Utdelningarna ökade också med 330% jämfört med samma månad förra året.

Utdelningar i december

BolagUtdelning (kr)
3M25
Brookfield Infrastructure53
Brookfield Renewable47
Cibus Nordic15
Johnson & Johnson26
Northwest Healthcare Properties41
Realty Income25
Stora Enso9
TransAlta Renewables42

Totalt fick jag i december 283 kronor i utdelning, vilket kan jämföras med samma månad 2019 då jag bara fick 66 kronor, en ökning med 329%.

Nu när året är slut så ser jag att jag totalt har fått in 3 710 kr i utdelningar under 2020, jämfört med 2019 då jag bara fick 1 125 kr. Det innebär att utdelningarna ökade med 230% från 2019 till 2020. Dock så ska väl sägas att jag började min resa i april 2019, och jag satte in en hel del pengar utspritt under 2019. Med andra ord så kommer mina utdelningar antagligen inte att öka lika kraftigt framöver.

Stapeldiagram över utdelningarna månad för månad under 2019 och 2020. (uppdaterat i slutet av december 2020)


Förra månaden skrev jag om att jag hade fått den första utbetalningen från Avanzas aktielån, men det rörde sig bara om 32 öre. Jag misstänkte då att det antagligen skulle öka i takt med att de lånade ut en större andel aktier, och mycket riktigt så fick jag mer i december. Närmare bestämt 2,32 kr för utdelningsportföljen, 0,98 kr för tillväxtportföljen och 0,06 kr för investmentbolagsportföljen. Det rör sig fortfarande inte om några större summor, men alla bäckar små ... 😄

Bästa och sämsta innehav

Den positiva trenden från november fortsatte in i december med en uppgång på 5,32% för aktieportföljen som helhet. Mina bästa innehav under december var VNV Global TO1 (+31%), TransAlta Renewables (+22%) och Storytel (+22%) och mina sämsta var Freja eID Group (-23%), Latour (-8%) och Alphabet (-7%).

Portföljvärde

Portföljvärdet steg under december med 4,33% exklusive insättningar och 4,69% inklusive insättningar.

Portföljvärdet hamnade på 285 969 kr, vilket ännu en gång är nytt ATH!


Portföljens värde från juni till december 2020.


Hur går det med dina investeringar?

Kommentarer