Månadens köp februari 2021

Efter att jag blev klar med transformationen av utdelningsportföljen i januari har jag nu flyttat mitt fokus till tillväxtportföljen. Ett par innehav har utgjort lite för stor del av portföljen och samtidigt har jag velat att andelen tillväxt i min totala portfölj ska växa, så därför har jag letat (och hittat) en hel del nya case.

Utdelningsportföljen

Ferronordic

Utdelningarna som jag fick in under januari och februari återinvesterade jag i slutet av februari i Ferronordic, då jag köpte 5 aktier för 180,8 kr styck. Ferronordic handlas idag till P/E 13 med fina tillväxtutsikter, något som marknaden har uppmärksammat den senaste tiden och bolaget har handlats upp cirka 15% de senaste två veckorna.

Tillväxtportföljen

Som jag skrev förra månaden har jag börjat se över tillväxtportföljen och plockat in en hel del nya bolag: Minesto och DocuSign i januari och CrowdStrike, Momentus och TransMedics i februari.
Det här har jag finansierat genom att sälja av SolTech, mindre försäljningar i ZignSec och AAC Clyde Space samt nysparande. ZignSec och AAC Clyde Space är fortfarande stora innehav i portföljen, men jag skalade av en del för att investera i mina nya case.

Sälj: SolTech, ZignSec och AAC Clyde Space

I början av februari sålde jag av det sista av mitt innehav i SolTech Energy Sweden, 55 aktier för 39,48 kr styck. Aktien har rusat sedan november och med den värderingen tyckte jag att det fanns bättre investeringsmöjligheter.

Som sagt har jag också sålt en del aktier i ZignSec, 123 aktier för 19,3 kr styck, och i AAC Clyde Space, 714 aktier för 3,88 kr styck. Båda bolagen är fortfarande bland mina största innehav, men jag ville plocka in ett par nya bolag också.

Crowdstrike (nytt innehav)

Crowdstrikes logga

Mitt första nya innehav är Crowdstrike, ett amerikanskt snabbväxande SaaS-bolag som jobbar med cybersäkerhet. De har en molnbaserad lösning där data samlas in från alla deras kunder och sedan aggregeras och analyseras i molnet, vilket gör de bättre på att hitta nya intrång jämfört med andra lösningar. Det gör också att klienterna normalt kräver betydligt mindre resurser, eftersom allt det tunga arbetet sker i molnet. De har 49 av Fortune 100 bolagen som kunder, vilket visar på styrkan hos deras produkt och historiskt sett har omsättningen nästan dubblats varje år.
Jag köpte 2 aktier för 218,93 dollar styck.


En graf som visar den exponentiella tillväxten i Crowdstrikes omsättning.


TransMedics (nytt innehav)

Nästa nya innehav är TransMedics, ett amerikanskt bolag som utvecklar system för transport av organ i samband med transplantationer. Generellt så transporteras idag organ i frysväskor, något som TransMedics vill förändra. Deras produkt kan efterlikna många av kroppens funktioner när organet har lämnat kroppen, vilket minskar risken för komplikationer efter transplantationen samt gör att många fler organ kan användas.

Idag har de en produkt på marknaden, OCS Lung (Organ Care System), som används till att transportera lungor, och under året (förhoppningsvis redan i vår) så förväntas OCS Heart bli godkänt av FDA. De har en tredje maskin, OCS Liver, som också väntar på godkännande av FDA.

Något som är extra bra med OCS Heart är att man med dess hjälp även kan transplantera hjärtan som har slutat slå. Idag kan man bara transplantera hjärtan om det fortfarande slår, till exempel om värden är hjärndöd, och man kan alltså inte göra det efter att hjärtat har stannat. TransMedics teknologi gör att man kan transplantera hjärtan även om de har stannat (men det får förstås inte gå för lång tid), genom att de startas igen i maskinen som sedan simulerar kroppen tills det kan transplanteras.

Jag hittade bolaget via Jonah Lupton's nyhetsbrev, där han skrev om bolaget i början av februari.

Jag köpte 12 aktier i TransMedics för 40,19 dollar styck.

Momentus (nytt innehav)

En bild på Momentus första farkost Vigoride (bilden är från deras presskit)

Jag har alltid varit intresserad av rymden, så när jag i början av februari fick höra att raketbolaget Astra skulle noteras så var jag tvungen att läsa mer. De har utvecklat en liten raket som också är billig (eller förväntas bli när produktionen skalas upp). Det är ett intressant bolag, men jag tror att deras raket är alldeles för liten för att det ska bli lönsamt. Istället så ligger framtiden hos större raketer där man kan skicka upp många satelliter på samma gång, en så kallad rideshare-uppskjutning. Med det sagt så finns det användningsområden även för små raketer, men jag tror att det kommer att bli mer av en nischprodukt. Jag kommer alltså inte att investera i Astra, men när jag läste om bolaget så hittade jag ett annat rymdbolag, Momentus som jag hade missat.

Momentus är att amerikanskt bolag som utvecklar en farkoster som fungerar som "lotsar" i rymden för att flytta satelliter mellan olika omloppsbanor. Det första användningsområden är vid så kallade rideshare-uppskjutningar som jag skrev om ovan, där många satelliter från olika kunder skjuts upp på samma gång. Det minskar uppskjutningskostnaderna, men generellt är det så att satelliterna ska till olika omloppsbanor. Själva raket klarar inte av att placera varje satellit i rätt omloppsbana, så det är har Momentus kommer in. Flera satelliter monteras på Momentus farkost Vigoride, som skjuts upp av en annan raket, och Vigoride placerar sedan ut satelliterna i deras rätta omloppsbanor.

Detta är dock bara det första steget. Vigoride kan också stanna kvar hos satelliten och förse den med elektricitet, framdrivning, etc. så att det inte behöver finnas på själva satelliten. Det finns också planer på att genomföra underhåll och liknande, samt städa upp rymdskrot, ett allt större problem.

På lång sikt har företaget ännu större planer som till exempel resursutvinning på asteroider, men det är inget konkret och ligger långt in i framtiden, så det är inget jag förväntar mig kommer att lyckas. Om det gör det så är det bara en bonus.

Det var tänkt att den första Vigoride:n skulle skickas upp i början av det här året på en Falcon 9 (från SpaceX), men det gick inte för FAA hann inte godkänna den innan uppskjutningen. Förhoppningsvis så blir det istället till sommaren, men det beror på hur snabba FAA är med godkännandet. De har alltså ännu inte demonstrerat hela farkosten i rymden, men i juli 2019 testade de framgångsrikt framdrivningssystemet i rymden. Så det här är definitivt ett högriskcase, men jag tycker att det är bra risk/reward härifrån och plockar därför in bolaget i min tillväxtportfölj. På grund av risken så är det inget stort innehav, bara ca 1-2% av min totala portfölj.

De senaste åren har det hänt enormt mycket inom rymdindustrin, till exempel har uppskjutningskostnader minskat kraftigt, vilket möjliggör många projekt som inte har varit genomförbara tidigare. Den här utvecklingen kommer bara att fortsätta, och Momentus är en del av det.

Jag har köpt 19 aktier för 24,85 dollar styck.

Läs mer: Momentus IR-sida

Mindre köp: Freja eID Group, Evolution

I februari fyllde jag på lite i två av mina tidigare innehav, 5 aktier i Freja för 72,2 kr styck och 1 aktie i Evolution. Dessa är nu det största respektive fjärde största innehavet i tillväxtportföljen, så jag kommer antagligen inte köpa mer på ett tag.

Månadssparande

I januari startade jag ett månadssparande i TIN Ny Teknik och Avanza World Tech by TIN, som jag varje månad investerar 150 kr var i. Detta är också ett steg i att minska risken i tillväxtportföljen genom att öka andelen fonder. TIN Ny Teknik investerar jag i via SAVR där avgiften är 0,52% lägre än hos Avanza.


Har du köpt eller sålt något den senast tiden?

Kommentarer