Månadsrapport november 2020

November har varit en riktig bra månad på börsen. Vaccinbesked väckte liv i aktiekursen för många bolag som har haft det tufft under pandemin. Jag har också fått första utbetalningen från aktielånet hos Avanza.

Mina utdelningar fortsatte öka i november med en uppgång på 79% jämfört med samma månad förra året.


Utdelningar i november

BolagUtdelning (kr)
Abbvie71
Cibus Nordic5
Ferronordic145
Northwest Healthcare Properties41
Ocean Yield71
Realty Income26
TransAlta Renewables42

Ferronordic ställde in deras ordinarie utdelning i maj på grund av osäkerheten kring pandemin, och nu i november kom den istället.

Totalt fick jag i november 401 kronor i utdelning, vilket kan jämföras med samma månad 2019 då jag bara fick 224 kronor. Hittills i år har jag redan fått 204% mer i utdelningar än hela förra året.

Stapeldiagram över utdelningarna månad för månad under 2019 och 2020. (uppdaterat i slutet av november 2020)


I november fick jag också första utbetalningen från aktielånet på Avanza. Jag har de allra flesta av mina aktier hos Avanza på KF, så de ingår i programmet. Från utdelningsportföljen fick jag 23 öre och från tillväxtportföljen fick jag 9 öre. Jag hade kanske hoppats på lite mer, men varje bidrag till portföljen hjälper :)

Sedan kan jag tänka mig att det här blir högre framöver. Jag har inte koll på hur Avanza gör när de lånar ut aktier, men jag skulle inte bli förvånad om de kan låna ut mer än den här månaden, då det var aktielånets första månad.


Min första utbetalning från Avanzas aktielån. Totalt blev det 0,32 kronor under november.


Bästa och sämsta innehav

November var en riktigt bra månad på börsen och bara ett fåtal av mina innehav är på minus.
Mina bästa innehav under november var SolTech (+52%), Vostok Emerging Finance (+40%) och VNV Global TO1 (+31%) och mina sämsta var QuickBit (-29%), Digital Realty Trust (-7%) och Amazon (-4%).

Teckningsoptionen i VNV Global är i topp 3 även denna månaden och har nu avkastat cirka 80% på tre månader. De som var med från början tidigare i augusti har fått imponerande 252% på drygt tre månader. Jag la faktiskt märke till teckningsoptionen i samband med att den började handlas, men hade inte tid att läsa på just den dagen, och sedan glömde jag bort den i några veckor (som ni kan se nedan).
Det var ju lite synd, men jag är ändå väldigt nöjd med hur det har gått.


Aktiekursen för VNV Global TO1 (teckningsoptionen i VNV Global).

Något annat roligt är att Ocean Yield nästan kvalade in på topplistan som fjärde bästa innehav med en uppgång på 24% under november. Aktiekursen föll kraftigt under mars och har pendlat mellan 21 och 23 kr sedan mitten av maj, men nu under november studsade den upp till 27 kr, så nu kanske vi äntligen har lämnat området runt 22 kronor.

Portföljvärde

Portföljvärdet steg under november med 9,64%, vilket är sämre än både OMXSGI (11,7%) och DJ World Index (13,4%).

Portföljvärdet hamnade på 273 147 kr, så nu är jag än en gång över 250 000-kronors gränsen, men med betydligt mer marginal än i september. Det innebär också att jag med råge har nått nytt ATH!


Portföljens värde från juni till november 2020.



Hur går det med dina investeringar?

Kommentarer