Månadsrapport juli 2020

I juli ökade utdelningarna med hela 391% jämfört med samma månad förra året.


Jag har haft mycket att göra, så månadsrapporten för juli blev väldigt försenad. En sak jag har gjort är att strukturera upp portföljen lite mer och dela in den i fyra olika delar: Utdelning, Tillväxt, Investmentbolag och Fonder. Jag har också uppdaterat portföljsidan på bloggen med den nya uppdelningen.

Utdelningar i juli

BolagUtdelning (kr)
Iron Mountain75
Northwest Healthcare Properties41
Ocean Yield50
Realty Income27
SBB51
TransAlta Renewables42


Totalt fick jag i juli 286 kronor i utdelning, vilket kan jämföras med juli 2019 då jag bara fick 58 kronor.

Hittills i år har jag redan fått 104% mer i utdelningar än hela förra året och prognosen för helåret 2020 jämfört med 2019 är en uppgång på knappt 250%. (3 800 kronor jämfört med 1 100)




Stapeldiagram över utdelningarna månad för månad under 2019 och 2020. (uppdaterat i slutet av juli 2020)

Bästa och sämsta innehav

Mina bästa innehav under juli var Vostok Emerging Finance (+28,5%), Kinnevik (+25,1%) och Intrum (+20,8%) och mina sämsta var EPR Properties (-13,8%), Mowi (-10,3%) och AAC Clyde Space (-9,2%).
EPR hamnar tyvärr sist även denna månad. Jag har funderat på att sälja, men jag tycker att den nuvarande värderingen är väldigt låg, så vi får se.



Det ska bli spännande att se hur det här året fortsätter. Börsen är på eller nära ATH mitt under en pandemi och ekonomisk avsaktning, och snart är det presidentval i USA också. Jag fortsätter dock att investera som vanligt, då jag investerar på lång sikt och inte tror att jag kan pricka in toppar och dalar.

Kommentarer