Månadsrapport september 2020

Utdelningarna fortsatte öka i september med en uppgång på 129% jämfört med samma månad förra året. Portföljvärdet är också på nytt ATH, 256 027 kr, vilket innebär att jag nu har mer än en kvarts miljon!


Utdelningar i september

BolagUtdelning (kr)
3M26
Brookfield Infrastructure25
Brookfield Renewable49
Castellum16
Cibus Nordic16
Digital Realty30
Johnson & Johnson27
Northwest Healthcare Properties41
Realty Income27
TransAlta Renewables43
XACT Högutdelande5

Totalt fick jag i september 305 kronor i utdelning, vilket kan jämföras med samma månad 2019 då jag bara fick 134 kronor.

Jag fick riktigt många utdelningar i september, hela 11 stycken (varav 4 är månadsutdelare). Det var också första gången som jag fick utdelning från Brookfield-bolagen, vilket är roligt.

Hittills i år har jag redan fått 147% mer i utdelningar än hela förra året och prognosen för helåret 2020 jämfört med 2019 är en uppgång på knappt 250%. (3 800 kronor jämfört med 1 100)

Stapeldiagram över utdelningarna månad för månad under 2019 och 2020. (uppdaterat i slutet av september 2020)


Bästa och sämsta innehav

Mina bästa innehav under september var Paradox (+42%), Svolder (+18%) och Hufvudstaden (+15%) och mina sämsta var Verisec (-23%), EPR Properties (-17%) och Iron Mountain (-12%).

ZignSec, som i augusti gick upp 118%, fortsatte uppåt i september. Med en uppgång på 14,75% var det nära pallplats igen. I ZignSec händer det mycket spännande saker och efter månadens uppgång så utgör bolaget 28% av min tillväxtportfölj. Det kan verka mycket, men om man tittar på hela portföljen så blir andelen istället 8,3%, vilket inte alls är lika högt. Jag tror inte på att sälja de bolagen som går bra, så jag kommer inte sälja några aktier i ZignSec än (jag har skrivit mer om detta i mina investeringsregler). Med det sagt så kommer jag inte heller att köpa några fler aktier så länge bolaget utgör så stor andel av tillväxtportföljen.

Portföljvärde

Portföljvärdet ökade under september med 2,55% exklusive insättningar, vilket jag tycker är helt okej. Med insättningarna blev uppgången 3,79%.

Portföljvärdet hamnade på 256 027 kr, så nu har jag en kvarts miljon!

Portföljens värde från juni till september 2020.


Hur har månaden gått för dig?


Kommentarer