Månadsrapport oktober 2020

Bättre sent än aldrig, som man säger. Jag har haft mycket att göra, så någon månadsrapport har inte blivit av förrän nu.

Men mina pengar jobbar på oavsett hur mycket jag tittar på Avanza : ) . Utdelningarna fortsatte öka i oktober med en uppgång på 93% jämfört med samma månad förra året.


Utdelningar i oktober

BolagUtdelning (kr)
Cibus Nordic5
Iron Mountain71
Northwest Healthcare Properties42
Realty Income27
SBB B51
TransAlta Renewables44

Totalt fick jag i oktober 240 kronor i utdelning, vilket kan jämföras med samma månad 2019 då jag bara fick 124 kronor, så nästan en dubblering.

Hittills i år har jag redan fått 169% mer i utdelningar än hela förra året och prognosen för helåret 2020 jämfört med 2019 är en uppgång på knappt 250%. (3 800 kronor jämfört med 1 100)

Nu när vi börjar närma oss slutet på året så kan jag säga att den där prognosen faktiskt stämde relativt bra. Det verkar som att årets totala utdelningar kommer att hamna på 3 700 kr. En del utdelningar har ställts in, men jag har samtidigt fortsatt köpa, så totalt blev det ungefär som förväntat.

Stapeldiagram över utdelningarna månad för månad under 2019 och 2020. (uppdaterat i slutet av oktober 2020)

Bästa och sämsta innehav

Mina bästa innehav under oktober var VNV Global TO1 (+36%), Brookfield Renewable (+14%) och Evolution Gaming (+11%) och mina sämsta var ZignSec (-22%), Nobina (-17%) och Versiec (-15%).

Teckningsoptionen i VNV Global utvecklades fint under månaden, men handeln är väldigt tunn, vilket gör kursen rätt volativ. Det spelar ingen roll på lång sikt, men det gör att den antagligen kommer ta en hel del pallplatser som både sämsta och bästa innehav framöver.

Brookfield Renewable fortsätter också de senaste månadernas fantastiska utveckling och har nu gått upp 68% sedan noteringen i slutet av juli, så det blev ett vältajmat köp. Ibland har man tur.

Kursgrafen för Brookfield Infrastructure Corp sedan noteringen i början av juli.

ZignSec föll en del under månaden, men med tanke på de senaste månadernas utveckling så tycker jag inte det är så konstigt, och på ett lite längre perspektiv så har aktien ändå gått upp väldigt mycket.

Portföljvärde

Portföljvärdet sjönk under oktober med 4,25% exklusive insättningar, vilket är mellan OMXSGI (-6%) och DJ World Index (-2,3%). Med insättningarna blev nedgången bara 2,69%.

Portföljvärdet hamnade på 249 142 kr, så jag föll ned under 250 000-kronors gränsen. Men så blir det med börsens volatilitet, det rör sig upp och ned. Det viktiga är att det på sikt rör sig uppåt.


Portföljens värde från juni till oktober 2020.

Hur går det med dina investeringar?

Kommentarer