Månadens köp (+4 sälj) januari 2021

     

Ett glas med pengar som det växer en växt ur.

I januari har jag gjort ett par större förändringar i både utdelningsportföljen och tillväxtportföljen. I utdelningsportföljen sålde jag Iron Mountain och 3M som jag inte tyckte passade in längre och i tillväxtportföljen sålde jag en stor del av mitt innehav i SolTech och plockade istället in ett par nya bolag.

Utdelningsportföljen

Förut så hade jag nästan bara utdelningsaktier, men nu när jag också har tillväxt- och investmentbolagsportföljen så tycker jag att jag inte behöver ha lika många bolag i min utdelningsportfölj. Så i november sålde jag EPR Properties och Hufvudstaden och den här processen fortsatte i januari med försäljningen av Iron Mountain och 3M. Nu har jag 18 bolag kvar i utdelningsportföljen som jag har nöjd med och planerar att äga länge.

Sälj: Iron Mountain

Iron Mountain är ett bolag som verkar i en stabil men långsamt döende branch: lagring av fysiska dokument. Generellt är det långtidslagring av dokument som måste sparas enligt lag. Detta gör att deras intäkter är väldigt stabila och lätta att förutse. Det jag oroar mig över är att även om intäkterna är stabila de närmsta åren, så tycker jag inte att framtidsutsikterna är lika stabila och aktiekursen baseras på framtidsutsikterna. Bolaget försöker att motverka det här genom att ta sig in i datacenterbranchen, men om jag ska investera i datacenter så investerar jag hellre i ett bolag som bara jobbar med det, till exempel Digital Realty. Ett annat argument mot Iron Mountain är att de har väldigt hög skuldsättning.

Jag sålde därför mitt innehav i Iron Mountain, 13 aktier för 30 dollar styck.

Sälj: 3M

3M var en av de första aktierna i min utdelningsportfölj, som jag köpte i maj 2019. Jag köpte mest för att det var ett stabilt bolag med lång och fin utdelningshistorik, och det stämmer väl fortfarande, men idag har jag också fokus på tillväxt och inte bara stabilitet bland mina utdelningsbolag, så jag sålde i januari mina två 3M aktier för 171 dollar styck.

Johnson & Johnson

Pengarna från 3M flyttade jag till Johnson & Johnson som jag ville ha lite större exponering mot. Jag köpte 3 aktier för 156 dollar styck.
Johnson & Johnson lämnade för övrigt en stabil rapport med 8,3% omsättningstillväxt för Q4 och guidar för en omsättningstillväxt på 8,8% för 2021.

Ocean Yield, Ferronordic, Intrum, Castellum, Stora Enso

Efter försäljningen av Iron Mountain så fyllde jag på med mellan 500 och 900 kr i ett antal bolag som jag vill öka i: Ocean Yield, Ferronordic, Intrum, Castellum och Stora Enso.

Tillväxtportföljen

Efter att jag hade tänkt igenom min utdelningsportfölj så vände jag mig till tillväxtportföljen. Tidigare så vägde ett fåtal bolag väldigt tungt: ZignSec, AAC Clyde Space och QuickBit stog tillsammans för cirka hälften av portföljen och efter det kom Storytel, Mastercard och SolTech på totalt 25%.
För att förbättra det här har jag plockat in ett par nya bolag, Minesto och DocuSign i januari och i februari har jag några fler på gång. Allt nytt kapital som jag har fått in har jag investerat i mina mindre innehav och jag har också sålt lite i ZignSec som är mitt största innehav. Jag planerar också att öka andelen fonder.

Sälj: SolTech Energy Sweden

SolTech har verkligen rusat under slutet av hösten och början av vintern med en dubblering av kursen sedan november utan speciellt mycket bolagsspecifika nyheter, så jag har sålt aktier i omgångar och flyttat pengarna till min mindre innehav. Totalt har sålt 176 aktier för 7 450 kr, det vill säga ett genomsnittspris på 42,3 kr.

Sälj: ZignSec

I januari har jag som sagt sålt en del aktier i ZignSec, 63 aktier för 18,7 kr styck. Bolaget är fortfarande det största innehavet i min tillväxtportfölj, men det finns andra fina bolag att investera i också.

Freja eID Group

Freja är ett bolag som jag har ägt ett tag, men innehavet har varit relativt litet. Kursen har sjunkit en hel del den senaste tiden, så jag har passat på att fylla på med totalt 58 aktier för 49,55 kr styck.

I början av februari ingick de i avtal med ID06 som hanterar Sveriges största system för att identifiera individer på arbetsplatser och fram till idag har gett ut 800 000 identifieringskort. Efter det så har kursen rusat cirka 40% på några dagar, så det här blev ett riktigt bra köp även på kort sikt. Vaccinationspass har också diskuterats en del den senaste tiden och det är en produkt som Freja erbjuder, så det kan ha bidragit till uppgången också.

Minesto (nytt innehav)

Minesto är ett av de två nya bolagen som jag har köpt i januari. De jobbar med att utveckla kraftverk som producerar elektricitet från undervattensströmmar och är i processen att börja sälja sin produkt. De har nu demonstrerat att det fungerar på en anläggning på Färöarna och snart väntar installation av större anläggningar. En fördel med deras produkt är att elproduktionen blir väldigt stabil och förutsägbar, vilket är en klar fördel jämfört med andra förnybara energikällor som sol- och vindkraft. De behöver inte heller lika snabba strömmar som konkurrenterna, vilket gör att det kan användas på fler ställen. Minesto uppskattar att den globala marknadspotentialen är över 600 GW, vilket är ca 15% av världens energiförbrukning eller en och en halv gånger dagens globala kärnkraftskapacitet.

Jag köpte under januari 211 aktier för 25,5 kr styck.

DocuSign (nytt innehav)

DocuSign är det andra nya innehavet i januari. Det är ett amerikanskt SaaS-bolag som är marknadsledande på digitala signeringar med en marknadsandel på ca 70% och växer omsättningen med 40% per år. Om de bara hade jobbat med digitala signeringar så hade jag antagligen inte varit så intresserad, men de har också något som de kallar "Agreement Cloud" där hela kontraktsprocessen förenklas med hjälp av modern teknik. Där kan man enkelt skapa dokument och sedan signera, lagra och analysera dem. Först så sparar det här tid genom att man lättare kan skapa standardiserade dokument, signeringen går snabbare och efter signering så behöver man inte leta igenom massor av fysiska dokument för att hitta det man letar efter. Utöver det så jobbar DocuSign med AI och smarta kontrakt för att automatisera fler delar av processen.
Jag köpte 1 aktie för 234 dollar och planerar att köpa fler framöver.

Quickbit

I Quickbit ägde jag tidigare teckningsoptionerna som gick ut i slutet av december, så jag betalade ca 3 600 kr för att lösa in dem.

TIN World Tech

Jag har i januari fortsatt att öka i TIN World Tech där jag investerade 1 159 kr.

Månadssparande

Jag har också startat ett månadssparande i TIN Ny Teknik och Avanza World Tech by TIN, som jag varje månad investerar 150 kr var i. Detta är ett steg i att minska risken i tillväxtportföljen genom att öka andelen fonder. TIN Ny Teknik investerar jag i via SAVR där avgiften är 0,52% lägre än hos Avanza.


Har du köpt eller sålt något den senast tiden?

Kommentarer