Månadsrapport januari 2021

Portföljen fortsatte att utvecklas stabilt under januari och utdelningarna ökade med 93% jämfört med samma månad förra året.

Bästa och sämsta innehav

Mina bästa innehav under januari var SolTech (+37%), AAC Clyde Space (+10%) och Intrum (+9%) och mina sämsta var QuickBit (-28%), VNV Global TO1 (-16%) och Storytel (-15%).

Soltech har rusat den senaste tiden med en kursdubbling sedan november, utan speciellt mycket nyheter. Efter den här rusningen så har jag sålt av hela mitt innehav för att investera i andra och flyttat pengarna till Minesto, Freja eID Group, Docusign och CrowdStrike, vilket du kan läsa mer om bland månadens köp och sälj.

Teckningsoptionen i VNV Global är fortsatt volatil och efter att ha varit ett av mina bästa innehav i några månader så föll kursen en del i januari.

Quickbit meddelade att omställningsarbetet tar längre tid än väntat och att omsättningen under Q2 (de har brutet räkenskapsår) bara var hälften av den förväntade omsättningen, och därför föll kursen kraftigt under januari. Men under början av Q3 har trenden vänt och omsättningen har ökat jämfört med början av Q2.

Utdelningar i januari

BolagUtdelning (kr)
Cibus Nordic13
Digital Realty56
Iron Mountain66
Northwest Healthcare Properties41
Realty Income26
SBB B51
TransAlta Renewables42

Totalt fick jag i januari 296 kronor i utdelning, vilket kan jämföras med samma månad 2020 då jag bara fick 153 kronor, en ökning med 93%.

Stapeldiagram över utdelningarna månad för månad mellan 2019 och 2021. (uppdaterat i slutet av januari 2021)


Utbetalningarna från Avanzas aktielån fortsätter att öka, från 3,36 kr i december till 4,97 kr i januari. Det är fortfarande knappt några pengar, men det ökar snabbt och det ska bli spännande att se hur mycket jag får framöver.

Den senaste tiden har flera av bolagen i utdelningsportföljen rapporterat och samtidigt höjt utdelningarna. De jag kommer på just nu är:

BolagUtdelningshöjning
Brookfield Renewable+5%
Brookfield Infrastructure+5%
Intrum+9%
Castellum+6%

Portföljvärde

Portföljvärdet sjönk under januari med 0,92% exklusive insättningar och ökade med 0,06% inklusive insättningar.

Portföljvärdet hamnade på 286 131 kr, vilket ännu en gång är nytt ATH! (fast ökningen var bara 162 kr)


Portföljens värde från juni 2020 till januari 2021.


Hur går det med dina investeringar?

Kommentarer