Månadens köp augusti 2020

 

Ett glas med pengar som det växer en växt ur.

Nu har första riktiga lönen kommit in från mitt sommarjobb och under månaden har jag kunnat spara 9 743 kr till portföljen. De största investeringarna under månaden gjordes i VNV Global och Brookfield Infrastructure.

Utdelningsportföljen

Brookfield Infrastructure Corp

I juli tog jag in Brookfield Renewable i portföljen och nu valde jag att ta in ytterligare ett bolag i Brookfield-sfären: Brookfield Infrastructure.

Brookfield Infrastructure är ett kanadensiskt bolag som äger en diversifierad och global portfölj av infrastruktur, som till exempel hamnar, järnvägar, vägar, datalagring, mobilmaster samt distribution av elektricitet och naturgas.

Bolaget har en fin utdelningshistorik och har som mål att höja den med 5% - 9% per år. Historiskt har de lyckats med det då de har höjt utdelningen med 11% sedan 2009. Utdelningsandelen på ca 65% är inte heller speciellt hög.

Precis som för Brookfield Renewable finns det två olika sorters aktier: Brookfield Infrastructure Partners och Brookfield Infrastructure Corp. Båda aktieslagen är identiska och ger rätt till samma utdelning, men det är bara Brookfield Infrastructure Corp som man kan köpa på Avanza.

Jag köpte i början av augusti 6 aktier för 66,45 CAD styck, vilket ger en direktavkastning på ca 3,9%.

Hufvudstaden

I augusti fortsatte jag öka på i Hufvudstaden som jag tycker är attraktivt värderade. Jag har köpt 5 aktier till kursen 116,4 kr.

Ferronordic

I mitten av augusti presenterade Ferronordic en fin Q2-rapport och jag valde att öka mitt innehav med 10 aktier för 140 kr styck.

Cibus

Den 14 september håller Cibus en extra bolagsstämma där de ska besluta om månadsutdelning, vilket jag ser fram emot. Under månaden köpte jag in 3 aktier till kursen 156 kr.

Investmentbolag

Jag fyllde på lite i flera av mina investmentbolag samt gjorde en större investering i VNV Globals teckningsoption.

VNV Global TO1

VNV Global är ett investmentbolag som investerar i onoterade teknikbolag och aktien har jag ägt sedan tidigare. Under sommaren gjorde de en nyemission där de bland annat sålde teckningsoptioner. Två teckningsoptioner ger rätt att från den 13 juli 2023 till den 10 augusti 2023 teckna en aktie i bolaget för 94,32 kr. Fördelen med teckningsoptionen är att den ger en rejäl hävstång jämfört med aktien. Om du vill veta mer så har Aktiedrottningen skrivit mer om det på sin blogg.

Jag sålde mina aktier i VNV Global för 1 090 kr och köpte istället teckningsoptionen. Jag gick också in med ytterliggare 8807 kr av mina likvider. Totalt köpte jag 978 teckningsoptioner till genomsnittskursen 9,1 kr.

Investor

Investor tickar på som vanligt och jag har köpt en aktie för 552,5 kr.

Svolder

I Svolder fyllde jag på med 4 aktier till kursen 139,6 kr.

Kinnevik

Tekniktunga Kinnevik har gått som tåget sedan nedgången i mars. Värderingen är såklart inte lika attraktiv som tidigare, men aktien handlas fortfarande med en substansrabatt på 7,7%. Jag ökade mitt innehav med en aktie för 335,2 kr.

Vostok Emerging Finance

Vostok Emerging Finance är verkligen ett spännande investmentbolag med fokus på bolag inom fintech i en tidig tillväxtfas. Bolagen verkar ofta på tillväxtmarknader där möjligheterna för fintech är ännu större. Jag har köpt 220 aktier till kursen 2,71 kr.


Har du köpt eller sålt något den senast tiden?

Kommentarer