Månadsrapport augusti 2020

Efter de senaste månadernas utdelningsökningar på flera hundra procent så blev månadens ökning lite mindre, 44% jämfört med samma månad förra året. Tillväxtportföljen har gått bra med ZignSec som gick upp 118% under augusti.

Utdelningar i augusti

BolagUtdelning (kr)
Abbvie72
Northwest Healthcare Properties41
Realty Income26
TransAlta Renewables43

Totalt fick jag i augusti 182 kronor i utdelning, vilket kan jämföras med augusti 2019 då jag bara fick 127 kronor.

Augusti är en dålig utdelningsmånad för mig, där Abbvie är det enda bolaget som delar ut som inte är en månadsutdelare. Apropå det så ser jag att jag nu får 110 kronor från månadsutdelarna, vilket är roligt.

Hittills i år har jag redan fått 120% mer i utdelningar än hela förra året och prognosen för helåret 2020 jämfört med 2019 är en uppgång på knappt 250%. (3 800 kronor jämfört med 1 100)



Stapeldiagram över utdelningarna månad för månad under 2019 och 2020. (uppdaterat i slutet av augusti 2020)



Bästa och sämsta innehav

Mina bästa innehav under augusti var ZignSec (+118%), SolTech (+45%) och Ferronordic (+31%) och mina sämsta var Mips (-6,2%), Hufvudstaden (-5,8%) och Castellum (-5,7%).

I ZignSec händer det mycket spännande saker och efter månadens uppgång så utgör bolaget 28% av min tillväxtportfölj. Det kan verka mycket, men om man tittar på hela portföljen så blir andelen istället 8,3%, vilket inte alls är lika högt. Jag tror inte på att sälja de bolagen som går bra, så jag kommer inte sälja några aktier i ZignSec än (jag har skrivit mer om detta i mina investeringsregler).

Ferronordic lämnade i mitten av augusti en fin Q2-rapport, och det verkar som att marknaden uppskattade den.

Portföljvärde

Portföljvärdet ökade med 12,3% exklusive insättningar, vilket jag är riktigt nöjd med. Med insättningarna blir det ännu bättre, hela 17%.

Portföljens värde från juni till augusti 2020.


Det ska bli spännande att se hur det här året fortsätter. Börsen är på eller nära ATH mitt under en pandemi och ekonomisk avsaktning, och snart är det presidentval i USA också. Jag fortsätter dock att investera som vanligt, då jag investerar på lång sikt och inte tror att jag kan pricka in toppar och dalar.

Hur har månaden gått för dig?


Kommentarer