Månadens köp juni 2020


Ett glas med pengar som det växer blad ur.


Den här månaden blev det faktiskt inga köp alls. Det beror bland annat på de stora köpen jag gjorde förra månaden, vilket har gjort att jag inte har haft särskilt mycket likvider. Totalt har jag fått in cirka 2 500 kronor i lön från mitt extrajobb, av vilka 1 000 kronor har gått till portföljen. Utdelningarna i juni blev cirka 380 kronor och de går ska såklart återinvesteras.

Jag har inte sett några aktier som är särskilt lågt värderade, så i enlighet med mina lärdomar från årets nedgång så har jag börjat bygga upp en mindre kassa igen. Eftersom att jag alltid vill vara fullinvesterad så ska inte kassan utgöra mer än några procent av portföljen, men jag tycker att en liten kassa gör det enklare att hantera nedgångar.

Just nu har jag 1 600 kronor i likvider, vilket utgör 0,9% av portföljvärdet.

Det jag skulle vilja köpa framöver är investmentbolag.

Ett diagram som visar utvecklingen för min investmentbolagsportfölj jämfört med OMXSGI under det första halvåret 2020.
Min investmentbolagsportfölj jämfört med OMXSGI under det första halvåret 2020

Under årets första halvår så har min investmentbolagsportfölj nästan alltid legat ett par procentenheter över OMXSGI (hela Stockholmsbörsen inklusive utdelning) och från första januari till sista juni har den gått ned 1,71% jämfört med OMXSGI som har fallit 4,21%.

Investmentbolagsportföljen utgör idag cirka 6% av min totala portfölj, något som jag definitivt vill öka framöver.

Vad har du köpt i juni?

Kommentarer